بررسی عنصر رنگ در دیوان خاقانی
نویسندگان
چکیده
رنگ به عنوان یک عنصر مؤثّر در احساسات و روابط میان موجودات از دیرباز تاکنون مورد توجّه بوده است. از نظر روان شناسان رنگ ها در حالات روحی ـ روانی افراد مؤثر هستند و می توان از طریق گرایش افراد به رنگ ها تا حدودی به شخصیّت درونی آن ها پی برد. شاعران نیز از گروه افرادی هستند که از عنصر «رنگ» در آفرینش واژه ها، تصاویر شاعرانه، بیان مفاهیم و هم چنین زیبا کردن اثر خود استفاده های زیادی می کنند. خاقانی یکی از شعرایی است که بــه کثرت از این پـدیـده استفاده کرده است. خاقانی علاوه بر تصویرسازی، درکاربرد واژه ها، اصطلاحات و انتقال مفاهیم از رنگ استفاده کرده است. در این مقاله سعی بر آن است تا رنگ، چگونگی استفاده از آن و هم چنین کاربردهای آن در هنر شاعری او بررسی شود.
منابع مشابه
کاربرد عنصر رنگ در دیوان رودکی (تحقیقی دربارۀ بینایی رودکی براساس تنوع رنگ در دیوان او)
شاعران همواره به رنگها توجه خاصی نشان دادهاند و در کنار کارکرد هنری عنصر رنگ در خلق تصاویر شاعرانه و تشبیهات هنری، از ویژگی نمادین رنگواژهها نیز در انتقال عواطف و احساسات ویژة خود بهره بردهاند. موضوع بحث این مقاله، بررسی کاربرد عنصر رنگ در دیوان رودکی، بهمثابۀ یکی از عناصر زبانی و درونمتنی شعر، است. از زمانهای دور، کورِ مادرزاد بودن یا کور شدن رودکی در اواخر عمرش، مسئلهای مبهم...
متن کاملبررسی چند سکّه در دیوان خاقانی
دشواریها و ابهامات دیوان خاقانی بیش از آن که نتیجۀ شگردهای ادبی و هنرهای زبانی شاعر باشد، نتیجۀ پشتوانۀ فرهنگی و آگاهیهای گوناگون و گستردۀ اوست. پشتوانهای فرهنگی که چونان مادۀ خامی، شاعر را در آفرینش مضامین، تصاویر و تعابیر بدیع و نوآیین یاریگر بوده است. وسعت این آگاهیها سبب شده است تا شاعر در آفرینشهای هنری خود، گرفتار تکرار نشود و سخنش از تنوع مضمونی و تصویری برجستهای برخوردار باشد. با...
متن کاملچهرة زنان در دیوان خاقانی
انسان به تناسب محیطی که در آن زندگی میکند و بر اساس فرهنگی که بر آن جامعه حاکم است صاحب بینشی متفاوت و افکاری متنوع است. نگاه انسان به «زن» در جوامع متعدد، دیدی متفاوت است؛ گاهی این بینش، سلیم و عادلانه و گاهی سقیم و سلطه جویانه بوده است. خاقانی در جایگاه شاعری فرهیخته و اندیشمند همانند همعصر خویش، سنایی، نگاهی منفی و گاهی توأم با تحقیر و استهزا به این عنصر لطیف هستی دارد. او در جای جای دیوا...
متن کاملچهرة زنان در دیوان خاقانی
انسان به تناسب محیطی که در آن زندگی میکند و بر اساس فرهنگی که بر آن جامعه حاکم است صاحب بینشی متفاوت و افکاری متنوع است. نگاه انسان به «زن» در جوامع متعدد، دیدی متفاوت است؛ گاهی این بینش، سلیم و عادلانه و گاهی سقیم و سلطه جویانه بوده است. خاقانی در جایگاه شاعری فرهیخته و اندیشمند همانند همعصر خویش، سنایی، نگاهی منفی و گاهی توأم با تحقیر و استهزا به این عنصر لطیف هستی دارد. او در جای جای دیوا...
متن کاملموتیف آیینه در دیوان خاقانی
خاقانی در زمینه خیال پردازی و مضمون آوری سرآمد شاعران عصر خویش است. «آیینه» یکی از موتیف هایی است که وی برای خلق مضامین متنوع از آن بهره گرفته است و شاید بتوان گفت: این واژه پس از «خورشید» پربسامدترین موتیف دیوان اوست. در این مقاله کوشیده ایم بر اساس روش تحلیل محتوا، موتیف آیینه را در دیوان خاقانی بررسی کنیم. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هنرنمایی خاقانی در این زمینه، تنها در بازی واژگانی، به ک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات بلاغیجلد ۱، شماره ۲، صفحات ۸۱-۱۰۸
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023